dinsdag 13 oktober 2020

Gwendolin maakt overal een zooitje van

Sinds kort logeert mijn moeder af en toe een nachtje bij ons. Dan eten we samen, soms met een van de kleinkinderen erbij en dan kijken we een film. Want Netflix kent ze niet, dus we kunnen nog wel wat nachtjes voort, grapt ze dan.

Voor mij is haar inmiddels wekelijkse logeerpartijtje aanleiding om de zolderverdieping tot in de hoekjes stof- en rotzooivrij te houden. Ook de badkamer en toiletten krijgen een extra schoonmaakbeurt vlak voordat ze komt. Ik ken mijn pappenheimer: orde en netheid! Ik zorg voor verse bloemen, een opgeruimde tafel, iets lekkers voor op tafel en uiteraard fris beddengoed en heerlijke zachte handdoeken. Doordat we drie honden hebben, wordt er dagelijks stof gezogen maar als moeder komt, maken we het toch nog nét even netter. 

Over de jaren heen heb ik mijn neiging tot stapelvorming wat kunnen beteugelen, maar ik ben en blijf een rommelpot, echter wèl een georganiseerde en schone! Ik creëer op de hoek van de tafel handige stapeltjes papier of mooie boeken. In de vensterbank past een mooie verzameling spirituele beeldje met foto's, veertjes en steentjes. Er is een muziekcorner voor gitaar en liederen en op de hoek van de bank past precies de post van een week .... of twee. Nog afgezien van de stapels honden natuurlijk.

Zo gebeurt het dat ik mijn moeder op maandagmorgen in onze keuken hoor scharrelen en is ze met een vaatdeukje druk in de weer. 'Waar is de vim? Waar is de groene zeep?' Alle hoekjes worden geraakt en terwijl ze in de weer is, kletst ze er vrolijk op los bij mijn in-de-ochtend-meestal-vrij-zwijgzame-echtgenoot. Terwijl ze alle plantenstekjes, potjes, kruiden, vitamine en allerhande handige dingen, die niet noodzakelijkerwijs op het aanrecht thuishoren (denk aan een sleutelbos, lippenstift, agenda) één voor één verschuift, hoor ik haar wat mopperen over mijn rommelpotterigheid.  

'Zolang ik me kan herinneren, maakt Gwendolin overal een zooitje van', hoor ik haar vrolijke, hoge stem. Daarna klinkt de diepe, lage stem van mijn man, dat hij dat allang hélemaal heeft opgegeven! Ze hebben grote lol samen.

Mijn keuken blinkt me tegemoet en als ik zo rondkijk in ons huis, moet ik ze beiden toch ook gelijk geven. Het is een gezellig rommeltje, maar om het nu direct een zooitje te noemen?

 

www.silent-touch.nl




Geen opmerkingen:

Een reactie posten