dinsdag 3 mei 2022

Vredesvlag ☮๐Ÿ•Š๐Ÿงก๐Ÿ’š๐Ÿ’™๐ŸคŽ๐Ÿค๐Ÿ’›๐Ÿ’œ๐Ÿ•Š☮

De afgelopen maanden zie ik de vlag van Oekraรฏne wapperen, niet alleen bij vele huizen, maar ook bij diverse restaurants, openbare gebouwen en ook bij een aantal overheidsgebouwen. Zelfs velen hebben hun profielfoto's aangepast naar de blauw/gele kleuren. De oorlog die gaande is tussen Rusland en Oekraรฏne grijpt ons allen aan.  

Het zien van die wapperende vlaggen raakt mij keer op keer. Ik krijg er tranen van in mijn ogen. Er zijn zoveel oorlogen gaande, waarom is daar niet gelijke aandacht voor? Ik denk aan landen als Afghanistan, Myanmar, Syriรซ en zelfs รญn Oekraรฏne woedt er al jaren een oorlog. Is het dan niet zo dat vele mensen, waaronder vele kinderen sterven van de honger, elke minuut? Stilletjes vraag ik me af wat het hijsen van een vlag van รฉรฉn specifiek land nu precies toevoegt aan vrede?

Het onderliggende sentiment begrijp ik, want we willen onze solidariteit laten zien. Ook weet ik dat iedereen volkomen vrij is om een persoonlijke keuze te maken en ik respecteer dat volledig. Toch blijft er iets knagen.

Het moge duidelijk zijn dat een oorlog voor alle partijen afschuwelijk is. En misschien wel juist daarom blijf ik hopen dat we ons allemaal inzetten voor vrijheid en vrede voor iedereen.

Mahatma Ghandi's boodschap is ongelooflijk actueel:

I offer you peace, I offer you love, I offer you friendship
I see your beauty, I hear your need, I feel your feelings.
My wisdom flows from the highest Source.
I salute that Source in you.
Let us work together, For unity and peace.

Mahatma zei er niet bij dat dit makkelijk of eenvoudig zou zijn, maar Mahatma nodigt ons allemaal uit om sรกmen te werken, voor eenheid en vrede. De grootste uitnodiging is om vrij van oordeel te blijven en elke keer vanuit compassie en liefde te blijven kijken naar slachtoffers en daders en daar ook naar te handelen. Een oorlog kent tenslotte alleen maar slachtoffers, aan beide zijden. Eรฉn blik op de geschiedenis maakt dat helder. Mahatma roept op tot bewustwording dat we allen uit dezelfde bron geschapen zijn en niemand uitsluiten. Zie de ander als jezelf.

De onpartijdige witte vlag met de duif is een alom erkend en liefdevol teken van vrede. Hoe zou het zijn om uiting te geven aan onze wens voor vrede en compassie op een wijze die iedereen omsluit, een onpartijdige boodschap van genade voor iedereen? In gedachten zie ik dan overal deze vlag wapperen, die iedereen eraan herinnert wat ons edele streven is: vrede.

Het hijsen van de Vredesvlag voor iedereen, voor alle landen, voor alle partijen, voor alle mensen zou een mooi en krachtig antwoord kunnen zijn. Geen rood,wit, blauw of zwart rood geel of geel blauw, maar een eenvoudige duif? En daarnaast gaan we door met het helpen van alle slachtoffers, vanuit het oogpunt van vrede.

Vergeeft u het mij maar, dat ik met u deel wat er op mijn hart ligt. Ik hijs de vredesduif in mijn hart en daar wappert hij voor iedereen.

 ☮๐Ÿ•Š๐Ÿงก๐Ÿ’š๐Ÿ’™๐ŸคŽ๐Ÿค๐Ÿ’›๐Ÿ’œ๐Ÿ•Š☮

www.silent-touch.nl



Geen opmerkingen:

Een reactie posten