donderdag 11 augustus 2011

Zin


De wereld staat op zijn kop: terwijl in Ethiopië de kinderen sterven van de honger, gaan mijn kinderen heerlijk op vakantie. In London slaan jongelui op tilt en mijn puber zakt nog eens lekker achteruit in zijn kussens. Er heerst chaos op de beurs en onze Europese leiders lopen anderhalf jaar achter op de feiten, wordt ons bijna dagelijks uitgelegd bij Nieuwsuur. Overal woeden oorlogen, hele landen gaan failliet, natuurrampen veroorzaken diepe ellende ver bij ons vandaan en om mij heen hoor ik over ziekte en verdriet. Toch sta ik hier in een supermarkt met mijn kar volgeladen.

Chaos alom en ik bereid me voor om een weekje op vakantie te gaan. Het voelt soms zo dubbel. Zin in vakantie? Wat is dat eigenlijk voor een gek woord: ‘zin’. Het woordje ‘zin’ heeft eigenlijk vele kanten. Afgezien van een reeks woorden, die je afsluit met een punt, betekent zin ook bijvoorbeeld smaak of trek. Zin in sex betekent weer iets compleets anders dan zin in een spelletje kaarten, tenzij je natuurlijk aan strippoker denkt! Zin in een dropje, geeft een beter verschil aan. Het één heeft te maken met lust en het andere met lekkere trek. Ik dwaal af. Maar zin in vakantie?

Ja, ook al lijkt het volkomen zinloos dat de wereld langzaam maar zeker een plaats wordt waar commercie, materialisme, haat en nijd een steeds grotere plek krijgen, toch weet ik dat het zinvol, zinnig, zingevend is om mijn zinnen eens goed te verzetten! Want wij hebben tenslotte allemaal een keuze. Na elke chaos ontstaat rust, bij haat kunnen we kiezen voor vergeving, bij nijd kunnen we zoeken naar blijdschap en in plaats van onze een extra jurkje, crèmepje, snoepje of luxe artikel, kunnen we ook een reddende hand uitsteken naar onze medemens, soms ver weg in de vorm van een donatie, vaker dichtbij in de vorm van aandacht en warmte of zelfs zoiets eenvoudigs als voorrang verlenen op het zebrapad of gewoon te delen wat we hebben.

Terwijl ik in de rij sta te wachten voor de kassa, werp ik nog maar eens een kritisch oog op mijn kar en bedenk ik me hoe ongelooflijk gelukkig ik ben dat ik elke dag wakker mag worden in een veilig land, in een veilig huis met veilige armen om me heen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten