dinsdag 5 januari 2021

Let's make 2021 an Ahimsa year!

Op nieuwjaarsdag hoorde ik dit woord voor het eerst. En dit is niet zo maar een woord. Het betekent volledige geweldloosheid - of letterlijk: de afwezigheid van beschadiging/letsel/verwonding - en werd door Mahatma Gandhi geïntroduceerd in het Westen. Volgens Gandhi betekent ahimsa eenvoudigweg liefde.

Waarom zou ik daar nu een blog over willen schrijven?

Waarom zou ik níet over liefde willen schrijven?

Ik werd uitgenodigd om gedurende de komende maand heel bewust geen enkel wezen op wat voor manier dan ook geweld aan te doen. Geen geweld op fysiek, emotioneel, mentaal/psychisch vlak.

Mijn eerste gedachte hierover was dat ik niet zo'n gewelddadig typje ben, maar ik werd uitgenodigd dit eens onder een loep te leggen en dan ahimsa heel bewust toe te passen. Ik was hier zo door geraakt dat ik ook anderen wil uitnodigen om zich hier ook gedurende een maand lang aan te wijden. Als je dit een maand volhoudt, zal snel blijken dat dit een manier van leven is, lijkt mij zo.

Hier gaat het om de de verschuiving van onbewust naar het bewust geen enkele schade berokkenen aan anderen of jezelf, niet te vergeten. Schade kun je al berokkenen met een zo op het oog neerbuigende gedachte, een grappig bedoelde sarcastische opmerking of grap ten koste van een ander. Gedachten, daden, woorden, gebaren hebben altijd impact op jezelf en een ander. 

Door ahimsa bewust toe te passen, ontstaat er compassie, voor jezelf, voor anderen, respect voor moeder aarde en al haar bewoners. Je kunt je woorden zacht en vriendelijk laten zijn. Je daden zorgzaam en afgestemd. We kunnen naar elkaar luisteren, respecteren, vergeven, zegenen.

Let's make 2021 an Ahimsa year!

Voel jij je ook uitgenodigd? Laat het me dan via een persoonlijk berichtje weten. Wat is volgens jou een daad van ahimsa? Hoe pas jij het toe? Waar loop jij tegenaan? Welk resultaat ervaar jij van ahimsa?Ik ben echt reuze benieuwd naar je ervaring!


www.silent-touch.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten