zondag 19 juni 2011

Psalmen zingen

Opgegroeid op de boot is een groot woord, maar ik heb absoluut vele dagen, maanden, jaren op de boot op de Westeinder doorgebracht. Onze boot werd dan altijd onder toeziend oog van mijn vader schoongemaakt. Mijn zus en ik hebben wat ‘psalmen gezongen’, zoals dat volgens mijn vader heette. Putsen, putsen en nog eens putsen, tot vervelens toe en tot je rug het erbij opgaf…
 
Maar goed, een bepaalde verantwoordelijkheid hebben wij daardoor wel gekregen: niet alleen dat je met zorg om moet gaan met je spullen, maar ook dat je met zorg om moet gaan met de natuur. Want in die tijd riep mijn moeder al dat er alleen maar met slootwater schoongemaakt moest worden en kwam er liever geen sop aan te pas en als we al mochten soppen dan met groene zeep.

Bijna achterover van verbijstering viel ik toen ik mijn vader recent met de waterslang zijn boot zag schoonmaken. 'Waar is de puts', vroeg ik mij af? Nu is mijn vader 82 dus snap ik wel dat hij vooral elders ‘psalmen zingt’, maar sindsdien zie ik dat er regelmatig meerdere schepen worden schoongespoten met schoon drinkwater. De puts is in de vergetelheid geraakt. 

Het mondiale probleem van watertekort, het dalen van het grondwaterpeil en de droogte in mijn eigen tuin, baren mij zorgen. De droogte heeft wekenlang aangehouden; de boeren om ons heen moesten verplicht  hun gewassen bewateren om de oogst te redden. De bladeren van de bomen hangen er verlept bij en de struiken verpulveren onder mijn handen. Terwijl de Tweede Kamer debatteert over de gevolgen van de droogte en welke maatregelen er genomen kunnen worden, spoelen wij burgers onze eigen straatjes vrolijk schoon! Terwijl de scheuren in de grond vallen in het duingebied, spuit de burger vrolijk zijn auto of boot af.
                                                                                                                                                                       
Zo heb ik mij ook aan het begin van het seizoen laten verleiden tot de waterslang..het is toch wel handig om ‘even’ mijn boot schoon te spuiten. Nog handiger is het met een speciaal mondstuk erop, dat tegenwoordig net als de puts bij de standaarduitrusting aan boord hoort! Spijt heb ik ervan, dikke spijt! Ik giet tenslotte zo maar 50 à 100 liter (een normale douche verbruikt + 8 liter per minuut) schoon drinkwater rechtstreeks de Westeinder in…nu snap ik wel waarom die Westeinder er zo helder bij ligt.

Gelukkig valt er de laatste dagen weer volop regen en zie ik mijn tuin, het bos, het duingebied eindelijk weer groen worden, maar dit zal niet het achterliggende probleem oplossen. Het mondiale watertekort is niet alleen de verantwoording van de overheid. Het is ons aller verantwoording. Omdat er o.a. bij onze watersportvereniging geen regelgeving is over het gebruik van ons drinkwater, moet de natuur dus rekenen op de verantwoording van de mens zelf. Maar: we hoeven toch niet te wachten tot er een ‘sproeimaatregel’ vanuit de overheid komt, voordat we nadenken over het watergebruik? Laten we deze verantwoording serieus nemen: Puts!

Gwendolin van Rooy




Geen opmerkingen:

Een reactie posten