dinsdag 18 september 2012

Ich bin wie Du

Zingen is voor iedereen weggelegd, maar mooi zingen is heel wat anders natuurlijk. De winnaars van de Soundmixshow tot en met die van de X Factor hebben we allemaal ademloos aangehoord en soms droomden we weg op het idee, gezegend te zijn met een prachtige zangstem. Nu we helaas niet allemaal zo’n stem kunnen hebben, troosten we ons met het bekijken, aanhoren, beoordelen en soms genadeloos veroordelen van de mensen, die dènken dat ze talent hebben. Best dapper. Ga er maar aan staan om auditie te doen, ten overstaan van het hele land. Dat is een prestatie op zich. Daar heb ik dan wel respect voor.

Nu zing ik graag uit volle borst mee op allerlei songs maar ik weet heus wel dat ik niet kan zingen. Dus ik zing in het bos, op de fiets of in de auto, maar vooral onder de douche waar alleen de buurman me misschien zou kunnen horen. Mijn man kan het wonderwel ook niet bekoren, zo blijkt aan de vingers die in de oren worden gestopt, zodra de nachtegaal in mij wakker wordt: ‘Hoeft niet hoor’, zegt hij dan! Dat kan mijn pret niet drukken en gelukkig heb ik een heel koor van niet-nachtegalen om mij heen vergaard, die allemaal onder de douche zingen en die ook een man hebben die gillend gek wordt van hun zangtalent: zo’n beetje al mijn collega’s.

Hoe heerlijk is het om af en toe even stoom af te blazen? We worden in één keer Michael Jackson, Billy Joel, Oleta Adams of Michael Bublé. Zelfs in kanon klinkt het nog best lekker! Maar top of the list, A Number One, is met stip: ‘Ich bin wie Du‘ van Marianne Rosenberg, met halverwege een eindeloze saxofoonsolo, waarop we HE-LE-MAAL los gaan.

Wij zouden hoog scoren in de kijkcijfers en vele vingers zouden nodig zijn om ons lied te dempen, maar wij zijn niet te temmen, niet te stoppen, niet te filmen: Wij zijn eigenlijk…tja…wie Du!
Ich bin wie du,
wir sind wie Sand und Meer
und darum brauch ich dich so sehr
 
Grade das, das macht unsere Liebe anders.
Das macht unsere Liebe so anders.
Und ich finde das gut

Geen opmerkingen:

Een reactie posten