maandag 25 juli 2011

Defqon versus Ooievaarsgeklepper

Omdat ik opgegroeid ben in de binnenstad van Amsterdam, had ik nog nooit een ooievaar horen klepperen, dus als een kind zo blij werd ik toen ik dat orkest een keer mocht meemaken tijdens één van mijn wandelingen langs het weiland. Via de website van de Vogelbescherming kon ik thuis nog eens ongestoord nagenieten van dit onweerstaanbare geluid. Gebiologeerd aan mijn beeldscherm trof mijn zoon mij thuis aan en vol enthousiasme maak ik hem deelgenoot van mijn geluk. Plichtsgetrouw bestudeert hij het filmpje en beaamt dat dit toch wel grappig is allemaal, maar zegt dan: ‘Ach mam, ik heb dat allang gezien op 'National Geografic’.

Hij op zijn beurt wil mij ook een onweerstaanbaar geluid laten horen van een feest waar hij onlangs naar toe is geweest: Defqon. Een festival, waar van over de hele wereld mensen naar toe trekken om zich onder te dompelen in muziek, zoals Techno, Hard Style, Hardcore e.d. Er zijn optredens van Ruthless, The Nightstalker, Psyko Punkz en last but not least: De Cultuurbarbaren; van die namen allen al word je bijna bang! Naast indrukwekkende lasershows zijn er ook stand-up comedians in de Meester Moeilijk & Sjonnie Disco! Niet te vergeten natuurlijk de DJ's: Aviator, Technoboy en Pavo en vele voor mij totaal onbekenden. Voordat ik het weet, word ik losgerukt van mijn ooievaars en via YouTube doorgelinkt naar de After movie van Defqon 1 2011

Ik voel de verwachtingsvolle blik van mijn zoon op mij gericht, speurend naar een blijk van waardering. Voordat hij naar dat festival ging, had ik mijn bedenkingen wel geuit. Ik vind de muziek maar een hoop herrie en van de beelden die ik ervan te zien kreeg, werd ik ook niet bepaald blij. Nu had ik al een ongelooflijk opgewekte en bruisende zoon zien terugkomen van dit feest, dus ik had mijn mening al enigszins bijgesteld. Tijdens het kijken naar dit filmpje begon ik te begrijpen waarom hij zo enthousiast was, want ik zag alleen maar blije gezichten, enthousiaste jongelui, als in één lichaam shuffelend op de beat van de muziek, handen vrij in de lucht in een enorme saamhorigheid. Een vrolijk geklepper bij elkaar.

Glimlachend om de enorme omschakeling en blij dat we onze dingen met elkaar kunnen delen, duiken we al klepperend en shuffelend de keuken in om de afwas te doen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten