vrijdag 22 juli 2011

En toen waren het er Zes!

Vorig jaar hoorde ik nog wel eens wat berichtgevingen van buurtbewoners over een aantal broedende ooievaars in Heemstede en Bennebroek. Helaas is er in Heemstede toen geen nestje uitgekomen, maar afgelopen voorjaar was het dan toch echt raak. Er werden maar liefst drie jongen geboren in het hoge nest aan de Fazantenlaan te Heemstede. Omdat dat nest uiteraard op veilige afstand staat van de mens, kun je niet af en toe een kijkje nemen, hoe graag ik dat ook wilde. Gelukkig gaven diverse enthousiaste buurtbewoners vaak een persoonlijke update! En ik kon mijn hart ophalen via de site van de Vogelbescherming ‘Beleef de lente’, waarop live een broedend ooievaarspaar werd gevolgd. Op deze wijze kreeg ik toch een goed beeld van wat er in dit nest, gewoon in het weiland bij mij om de hoek, gebeurde. 

Dagelijks loop ik langs dit veld en in het prille voorjaar zocht ik hoopvol naar tekenen van leven, van elke kleine beweging werd ik al blij. Tot het moment dat ik inderdaad kleine koppies net boven het nest zag uitsteken en vervolgens kleine nekkies en daarna kleine wapperende vlerken, die je bijna kon horen groeien. Uiteindelijk zag je steeds vaker de jongen staan in het nest, hun sterker wordende vleugels uitslaand. Sinds kort vliegen de ouders en de drie jongen rond het nest en doen zich te goed aan lekkere hapjes in het weiland. 

Vandaag viel ik bijna uit mijn schoenen van verbazing toen ik niet vijf maar zelfs zes ooievaars zag rondstappen in het weiland. Een buurtbewoonster vertelde me dat ze dagelijks genoot van het tafereel dat zich zo wat in haar voortuin afspeelde en wist te bevestigen dat sinds een paar dagen een alleenstaande ooievaar zich had gevoegd bij de ooievaarsfamilie. Wat een plezier om naar te kijken!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten