woensdag 22 mei 2013

Waar ben jij zaterdag 25 mei a.s. om 14.00 uur?



Nog niet eerder heb ik meegedaan aan een massale optocht, maar a.s. zaterdag maak ik toch echt een uitzondering en het kan mij nu niet massaal genoeg zijn, dus komt allen. Er is een goede reden, waarom ik zaterdag niet de boodschappen doe, niet mijn huis opruim en niet langs de lijn sta op het hockeyveld. Zaterdag laat ik mijn stem horen, voor mij, voor mijn kinderen, voor ieder levend wezen op onze prachtige planeet tijdens de:
 
 
  1. Ik ben namelijk niet zo dol op genetisch gemanipuleerde gewassen. Voor mij liever geen GM-maïs, dat dusdanig is gemanipuleerd (lees vergiftigd) dat de rups die ervan eet, sterft.
  2. Ik hou ook niet zo van Roundup Ready Soja, dat vooral wordt gebruikt in veevoer en in voedselproducten, waarvan de gevolgen voor mens, dier en milieu nog onbekend zijn.
  3. Ik hou ook niet zo van Monopolie, laat staan als het gaat om de beheersing van de voedselketen.
  4. Het combineren van genen stuit mij tegen de borst.
  5. Ik ben het er niet mee eens dat er octrooien gelegd worden op genen, schimmels, planten, diersoorten, cellen en zaden.
  6. Ik hou niet zo van zaden die dusdanig zijn geprogrammeerd dat ze maar één keer groeien en daarna zichzelf vernietigen. Dit betekent het einde van de cyclus van zaad-tot-plant-tot-zaad.
  7. Ik wil geen landbouwgif ‘Roundup Ready’ dat ons grondwater, onze rivieren en elk levend organisme vergiftigt.
  8. de opsomming is lang..
Afgelopen weken kwam ik erachter dat er veel mensen zijn die nog nooit gehoord hebben van Monsanto of genetisch gemanipuleerde voeding. Maar één search op het internet levert alle nodige informatie op en het gaat allemaal over jou, over mij, over leven.

Met een mars alleen kunnen we deze ontwikkeling niet stoppen, maar ik hoop wèl dat we de mensen die hierover beslissen laten zien, wat wij ervan vinden, dat wij een mening hebben over onze wereld, dat wij nadenken over de vraag: 'Weet wat je eet'. Klik hier voor een 3-durend filmpje voor een kleine impressie: http://www.youtube.com/watch?v=LICQCxq1FqU

Het menselijk ingrijpen mag een aanvulling of ondersteuning zijn op de natuur, in het belang van elk levend wezen. Het mensenlijk ingrijpen mag nooit verworden tot een uit de hand lopende, risicovolle, onbeheersbare industrie ten koste van de natuur, ten bate van een kleine groep mensen. Hier zit het essentiële verschil in.
 
Ik laat mijn stem horen. En een steeds luider stemmetje in mij roept dat de risico’s niet te overzien zijn. Wil jij het risico lopen? Wil jij het gevaarlijke spelletje met Moeder Natuur voortzetten samen met Monsanto en andere biochemische-giganten of laat jij ook je stem horen? Tot zaterdag in Wageningen, Amsterdam of Den Haag.
 
NONSanto!
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten