woensdag 4 januari 2017

SILENT YEAR

Zo'n jaarwisseling voelt voor mij toch altijd fris en nieuw. Het heeft bijna iets maagdelijks: 365 dagen voor de boeg die je kunt tegemoettreden zoals je wilt! In het tijdperk van 'we leven in het nu, nu, nu, is elk moment uiteraard maagdelijk, maar zo'n brand new year voegt er nog iets aan toe.

Een intentie uitspreken, is krachtig en heeft een direct effect! Dat merkte ik vorig jaar vrijwel terstond. Destijds was mijn voornemen om alles dat op mijn pad kwam te omarmen in liefde en overgave. Ik weet nog goed dat ik dit uitsprak tegen mijn man tijdens een wandeling met de honden in het bos. Op het moment dat ik uit de auto stapte, schoot één van onze honden achter een poes aan en bleef mijn ringvinger achter de riem hangen. 'KRAK' zei mijn linker ringvinger. Pijnlijk ... en ik kan me nog herinneren dat ik desondanks toch moest glimlachen (lees: grimassen) toen ik me realiseerde dat mijn voornemen ogenblikkelijk getest werd. Zo'n intentie is niet zonder gevolgen!

Mijn intentie voor het komende jaar werd duidelijk toen ik afgelopen week een Sufi-gezegde las dat me raakte:
Voor je spreekt, laat je woorden door
drie poorten passeren.
Aan de eerste poort, vraag je jezelf af: ‘Is het waar?’
Aan de tweede poort, vraag: ‘Is het noodzakelijk?’
Aan de derde poort, vraag: ‘Is het liefdevol?’

Dat is niet niks. Hoe weet ik of iets 'waar' is? En welke woorden zijn nu daadwerkelijk nóódzakelijk? Na een introspectie van maximaal één seconde, lijkt het me toe dat ik van niets zeker kan weten of het 100% 'waar' is, laat staan of dat 'niet-100%-ware' noodzakelijk is om te zeggen!

En Stèl dat ik voorbij die eerste twee poorten kom,  dan kan het toch alleen maar liefdevol zijn?

Ik sta eigenlijk te popelen en weet met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dat dit een jaar met een aantal testjes zal worden! Laat het jaar maar komen.

Let it be a Silent Year!

 Silent Touch Centrum voor Massage, Meditatie en Heling

Geen opmerkingen:

Een reactie posten