maandag 29 maart 2021

een steekje laten vallen

Het heerlijke bericht dat er twee babietjes op komst zijn in de familie, nodigde me uit om de digitale breipen eens te laten liggen en de ouderwetse breipennen ter hand te nemen. Niet dat dit direct feilloos ging. Ahum. Diverse keren moest ik alles uithalen en opnieuw beginnen. Het duurde wel even voordat ik de smaak te pakken kreeg. In mijn zoveelste uithaalactie kon ik het wel vergelijken met communiceren. Als je even niet oplet, dan laat je een steek vallen (I did many) en ben je langer bezig met het hele verhaal recht te breien dan die éne onhandige, meestal spontane opmerking. Een gezonde dosis zelfkennis, zelfspot, humor en begrip voor de ander werkt dan het beste. Ook dat heeft bij mij even geduurd, maar het proces is hoopvol...mijn breiwerk vooral dan.

Tussen de regels door, dwalen mijn gedachten af naar een voorval van toen ik een jaar of 10 was. Op een avond zag ik het breiwerkje van mijn moeder liggen en ik dacht haar te kunnen verblijden als ik een paar centimeters erbij zou breien. Ik weet niet meer wat er fout ging, of de mohair wol te pluizig was of het patroon te moeilijk of mijn brei-kwaliteiten onvoldoende, maar na een avondje zweten zat er niets anders op dan het hele breiwerk uithalen. Toen mijn moeder 's avonds laat thuiskwam, was ik in geen velden of wegen te vinden, maar vond ze wél een keurig opgerolde bol en twee lege pennen. Ze was niet eens kwaad toen ik de ochtend erna schoorvoetend de keuken in liep. Achteraf vertelde ze dat ze zo ontzettend moest lachen en tot op de dag van vandaag draagt ze het zwart/paarse wollige vestje nog steeds. Onbetaalbaar onverslijtbaar!

En nu ik zo kijk naar het eindresultaat van mijn babydekentje, zie ik ook helemaal niets meer van mijn eigen worstelingen en blijft vooral de bonus over:

in elk steekje zit een klein gebed, een lief, mooi wensje
voor een wonderlijk, magisch, nieuw mensje

Werkelijk: Breien of communiceren, het is allemaal te leren!

 

 

 

 

Meer weten over bewustwording in je dagelijkse leven? Kijk op www.silent-touch.nl

 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten