vrijdag 14 mei 2021

Mooie Meneer Slak

 's Ochtends vroeg wandel ik mijn huis uit, zo mijn tuintje in. Mijn blik valt direct op een slak die met zijn huis op zijn rug behoedzaam zijn weg vindt op de schutting.

'Goedemorgen, Mooie Meneer Slak', zeg ik zachtjes. Ik wil hem niet aan het schrikken maken natuurlijk, want hij hangt gevaarlijk hoog.

'Goedemorgen, Mooie Mevrouw Gwendolin', is zijn vriendelijke reactie en voegt er al snel aan toe:

'Waar in uw tuin is het lekkerste blaadje te vinden?'

'Als ik u niet te veel ontrief, Mooie Meneer Slak, is het gras bij de buren vele male groener!', zeg ik hoopvol.

Een op een steeltje balancerende wenkbrauw wordt vragend omhoog getrokken, terwijl hij ietwat slijmerig zegt: 'Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, uw tuin is verreweg de mooiste in het land!'.

Wel! Dat is weer een hele geruststelling en ik kijk glimlachend naar mijn kleine, toch ietwat verwilderde, postzegeltje.

Ik volg nog een tijdje hoe Mooie Meneer Slak zijn weg vervolgt. Het is niet bepaald een rechte lijn en ik herken me daar goed in. Mijn eigen weg zoeken en vinden. Dat heeft me heel wat paden doen afgaan. Sommige wat hobbelige weggetjes, soms een dead end street, maar alle wegen hadden hun charme en hebben allemaal gediend. 

Mooie Meneer Slak kruipt langzaam naar beneden en laat een schitterend zilver lijntje achter zich. Prachtig glinsterend in de zonnestralen. Een inspiratie om mijn eigen spoor ook zo glanzend en schitterend mogelijk achter te laten. 

Dan begint hij zijn nuttige opruimactie tussen wat gevallen blaadjes. Met zijn beweeglijke voelsprietjes tast hij zijn omgeving af. Die heb ik inmiddels ook wat meer mogen ontwikkelen: mijn voelsprietjes. Ik weet niet precies waar ze zitten, maar ik weet wél dat ze er zijn. En ook dat ze altijd kloppen.

Ik laat Mooie Meneer Slak zijn nuttige werkjes doen en wens hem een fijne dag.

en jou ook!

Zonnige groet van

Mooie Meneer Slak & Gwendolin

🐌🐌

nog een lief rijmpje over een ontmoeting met een slak lezen? klik hier

Begeleiding in bewustwording, kijk op www.silent-touch.nl



Geen opmerkingen:

Een reactie posten