dinsdag 7 augustus 2012

Plastic Fantastic?

Zwerfvuil. Je ziet het overal. Zelfs op de meest afgelegen plekjes, midden in de natuur, waarvan je eigenlijk verwacht dat er geen kip komt, laat staan een mens, liggen de vernielingen en/of restanten van mensen. Langs de stranden van Zandvoort staan er ongeveer elke 30 stappen een vuilnisbak en dan nòg ligt er zwerfvuil, vooral plastic: flesjes, schepjes, zeefjes, scheepstouwen, verpakkingsmateriaal, bekertjes, noem maar op.

Laatst heb ik (weer) met open mond gekeken naar een uitzending over een plastic eiland in de Stille Oceaan ter grootte van Frankrijk, Spanje en Portugal. Enig idee hoe groot dat is? Enig idee wat dit voor onze watervrienden betekent? Voor onze wereld, waarvoor wij de verantwoording dragen? Af en toe word ik er gillend gek van.

Gelukkig wordt er steeds vaker door middel van allerlei reclameuitingen, zoals: ‘zwerfvuil is niet meer van deze tijd’ of ‘zwerfvuil komt altijd wel èrgens terecht’ meer en meer aandacht besteed aan dit probleem. Ook De Dopper is een mooi initiatief om o.a. plastic wegwerpflesjes overbodig te maken.

Vandaag ontdekte ik weer een ander mooi initiatief: MyBeach / Stichting De Noordzee. De stranden van MyBeach zijn 100% afvalvrij, waarbij mensen worden uitgenodigd om niet alleen hun eigen rommel maar ook rommel dat uit de zee aanspoelt op te ruimen. Hun motto: Schone stranden! Schone zee! Een mooi initiatief en ik ben ervoor dat elk strand zich aansluit!

En verklaar me maar helemaal voor gek, maar mijn man en ik lopen gewoon door met een zakje in onze hand om zwerfafval op te ruimen. Kwaad worden heeft geen zin, maar met dat vuilniszakje lopen, geeft me toch een beter gevoel, hoe onbenullig dit ook is.

2 opmerkingen:

  1. Hoi Gwen,

    Wat geweldig goed wat je doet :)
    Het is zo mooi om te zien hoeveel mensen wereldwijd vrijwillig de handen uit de mouwen steken om zwerfafval op te ruimen.
    Ik zelf ruim zwerfafval in Antwerpen waar ik woon en organiseer geregeld opruimacties met vrijwilligers. Heb ook een blog daarover : http://eco-eef.blogspot.com en een pagina op facebook : www.facebook.com/vreedzaamprotesttegenzwerfvuil
    Wat je schrijft over dat 'goed gevoel' bij het opruimen, dat herken ik helemaal :))

    Dapper volhouden want het is absoluut niet onbenullig maar juist broodnodig...

    Gelijkgestemde groeten,
    Eef

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Samen Sterk, zeg ik dan maar! Dank je wel

    BeantwoordenVerwijderen