zaterdag 1 januari 2022

Above else guard your heart, for everything you do flows from it (Spreuken 4:23)

Deze boodschap kwam ik tegen in een roman die ik las. Hij raakte iets dieps in mij. Het is een prachtige Bijbelse tekst, die in het Nederlands wordt vertaald als 'Behoed uw hart boven al wat te bewaren is, want daaruit zijn de oorsprongen des levens'. Het zet me aan tot contemplatie.

Gezien de intense tijd, waarin we door corona en met name de coronamaatregelen en de angst daaromheen leven, is dit wat mij betreft zeker de moeite waard om nader te onderzoeken. Elk mens ziet dat de tweedeling scherper wordt, het vingerwijzen ongenuanceerder en angst groeit.
Mensen raken van zichzelf en anderen verwijderd, sommigen zijn zelfs depressief,  anderen onverschillig of erger. Deze emoties en gedachten leven in ons collectieve bewustzijn, dus we staan daar niet los van.
Juist deze tijd vraagt om bewustwording en zelfonderzoek:
  • Kunnen we te midden van de chaos in aanraking komen met dat wat in ons hart leeft, dat wat in íeders hart leeft?
  • Kunnen we tot realisatie komen dat in ons hart universele kwaliteiten leven? Kwaliteiten zoals vertrouwen, openheid, oordeelloosheid, wijsheid, geweldloosheid, opmerkzaamheid, inzicht, eerlijkheid, trouw en ik denk dat iedereen hier nog wel wat aan toe kunnen voegen?
  • Hoe voeden we het licht in ons hart?
  • Vanuit welke gedachten en vanuit welke emoties leiden we ons leven?
  • En als we dat weten, hebben we daar dan invloed op?
Ja, daar hebben we invloed op, is mijn persoonlijke ervaring. Dus dan rijst de vraag:

Hoe?

Er leiden meerdere wegen naar Rome en ik noem graag een drietal mogelijkheden, die voor mij in elk geval belangrijk en effectief zijn.

Klik hier om verder te lezen op de website van Silent Touch.

 



lees de Bijbelse tekst hier in het Nederlands

lees de Bijbelse tekst hier in het Engels

Geen opmerkingen:

Een reactie posten